top of page

Oznaki wskazujące, że czas wymienić opony na nowe

  • statystykiwidoczni15
  • 8 lip
  • 3 minut(y) czytania

Jeśli firma prowadzi działalność przemysłową i produkcyjną powinna pamiętać, że dynamiczny rozwój jest uzależniony od tego jak będzie ustosunkowywać się do nowoczesnych form działania. To co powinno wzbudzać zainteresowanie branży przemysłowej to oczywiście urządzenia automatyki przemysłowej. Chodzi o te wszystkie sprzęty, dzięki którym podejmowane w firmie działania mogą być zautomatyzowane i realizowane bez udziału pracowników. Dzięki temu firma zaczyna produkować szybciej, sprawniej i efektywniej.


Opony są kluczowym elementem bezpieczeństwa każdego pojazdu. To one zapewniają przyczepność, odpowiadają za drogę hamowania oraz komfort jazdy w różnych warunkach. Choć na pierwszy rzut oka mogą wyglądać dobrze, ich zużycie nie zawsze jest widoczne bez dokładniejszej analizy. Co ile zmieniać opony oraz po jakim czasie wymienić opony, by zachować maksymalne bezpieczeństwo na drodze.


Spis treści:

  • Co ile lat zmieniać opony – znaczenie wieku ogumienia

  • Kiedy wymieniać opony na nowe – bieżnik pod kontrolą

  • Kiedy opona jest do wymiany – pęknięcia i uszkodzenia

  • Po ilu latach opony do wymiany – wpływ eksploatacji

  • Jak często wymieniać opony – objawy dźwiękowe i wibracje

  • Co ile zmieniać opony – nierównomierne zużycie bieżnika

  • Kiedy wymienić opony na nowe – pęcherze i wybrzuszenia


Co ile lat zmieniać opony – znaczenie wieku ogumienia


Czas użytkowania to jeden z najważniejszych czynników wpływających na konieczność wymiany opon. Nawet jeśli opona wygląda dobrze, po pięciu latach jej właściwości fizyczne zaczynają się pogarszać. Guma twardnieje, staje się mniej elastyczna i podatna na mikropęknięcia. Wiele źródeł rekomenduje wymianę ogumienia najpóźniej po 6 latach od daty produkcji, niezależnie od poziomu zużycia bieżnika.


Kiedy wymieniać opony na nowe – bieżnik pod kontrolą


Jedną z podstawowych oznak zużycia ogumienia jest głębokość bieżnika. Nowe opony mają zazwyczaj 8 mm bieżnika, ale z czasem ta wartość się zmniejsza. Prawo dopuszcza minimum 1,6 mm, jednak praktyka pokazuje, że opony zaczynają tracić przyczepność już przy głębokości mniejszej niż 3 mm. Zbyt płytki bieżnik zwiększa ryzyko aquaplaningu, wydłuża drogę hamowania i obniża komfort prowadzenia.


Kiedy opona jest do wymiany – pęknięcia i uszkodzenia


Równie ważne są pęknięcia widoczne na ścianach bocznych opon. Ich obecność świadczy o zaawansowanym starzeniu się mieszanki gumowej. Pęknięcia te mogą z czasem pogłębiać się, a w skrajnych przypadkach prowadzić do rozwarstwienia lub nawet eksplozji opony podczas jazdy. Warto regularnie sprawdzać opony pod kątem takich uszkodzeń.


Po ilu latach opony do wymiany – wpływ eksploatacji


Nie bez znaczenia jest przebieg opon. Specjaliści zalecają, aby wymienić je na nowe, gdy pokonają one dystans od 50 000 do 80 000 km. Oczywiście, jest on mocno uzależniony od stylu jazdy. Przy dynamicznej jeździe, gdy opony są poddawane sporym przeciążeniom, ich żywotność będzie krótsza.


Jak często wymieniać opony – objawy dźwiękowe i wibracje


Dziwne odgłosy, takie jak piski czy skrzypienie, pochodzące z opon są wskazówką, że mogły one zostać przebite lub zaczynają pękać. Takie objawy mogą świadczyć o zmianie kompresji powietrza w wyniku uszkodzeń wewnętrznych. Również wibracje podczas jazdy, narastające wraz z prędkością, mogą oznaczać problem z wyważeniem kół lub uszkodzenie struktury opony.


Co ile zmieniać opony – nierównomierne zużycie bieżnika


Nierównomierne zużycie bieżnika może być wynikiem źle ustawionej geometrii zawieszenia, nieodpowiedniego ciśnienia lub wad samej opony. Jeśli jedna strona opony jest znacznie bardziej zużyta niż druga, nie warto ryzykować – wymiana będzie konieczna, by uniknąć dalszych problemów z prowadzeniem pojazdu.


Kiedy wymienić opony na nowe – pęcherze i wybrzuszenia


Zewnętrzna powierzchnia opony może słabnąć na skutek uderzeń w krawężnik lub dziury w jezdni. Wówczas mogą się na niej pojawić wybrzuszenia lub pęcherze, które mogą doprowadzić do nagłej eksplozji. Taka opona nie nadaje się już do dalszego użytku i powinna zostać jak najszybciej wymieniona.


Regularna kontrola opon to podstawa – przynajmniej raz w miesiącu oraz zawsze przed dłuższą trasą. Warto też skorzystać z pomocy profesjonalistów. Jeśli masz wątpliwości co do stanu swojego ogumienia, odwiedź Warsztat samochodowy Warszawa i skonsultuj się z ekspertem. Dobrze utrzymane opony to nie tylko komfort i oszczędność paliwa, ale przede wszystkim bezpieczeństwo – Twoje i pasażerów.


Praca nad rozwojem automatyki


W ostatnich latach automatyka przemysłowa rozwinęła się rzeczywiście doskonale i techniczne możliwości jakie obecnie za sobą niesie są już na najwyższym poziomie. To zaś sprawia, że praca w zakładach przemysłowych realizowana jest dużo bardziej efektywnie. Wprowadzenie systemów automatyki przemysłowej sprawia, że firmy stale się rozwijają. Szybsza produkcja, optymalizowanie kosztów zatrudnienia – to wszystko czynniki bezpośrednio związane z wprowadzaniem nowoczesnych instalacji przemysłowych.


Stały rozwój nowoczesnych systemów automatyki


Automatyka przemysłowa do tej pory kojarzona z największymi firmami obecnie wykorzystywana jest coraz chętniej także w mniejszych firmach. Coraz więcej niewielkich działalności zauważa, że nowoczesna automatyka to siła innowacyjnych firm, dlatego decydują się na to, by w takie systemy zainwestować i rozwijać je w swojej firmie. Firmy, które automatykę przygotowują obecnie pracują nad rozwiązaniami również dla mniejszych przedsiębiorstw.

 
 
bottom of page